Online afspraak maken en beheren
Bel voor een afspraak:
Hoofdpijn

Hoofdpijn en Migraine

Helaas heeft 20% van de Nederlandse bevolking wekelijks last van hoofdpijn; daarmee is het één van de meest voorkomende klachten. Hoofdpijn kent verschillende vormen, de meeste voorkomende zijn migraine en spanningshoofdpijn. Zeldzamer zijn hormonale hoofdpijn, clusterhoofdpijn en aangezichtspijn. Wanneer u teveel cafeïne drinkt of teveel pijnmedicatie slikt kan dit ook hoofdpijn veroorzaken. Migraine en spanningshoofdpijn zijn met name goed te behandelen door uw chiropractor.

Spanningshoofdpijn
In tegenstelling tot de naam wordt spanningshoofdpijn lang niet altijd door spanningen veroorzaakt. Het is geen ernstige aandoening doch wel een hele nare. Spanningshoofdpijn kan toenemen onder invloed van een slechte nachtrust, stress en/of een verkeerde (werk)houding.

Kenmerken
-Uitstraling vanuit de nek naar het hoofd
-Een drukkende hoofdpijn, te vergelijken met een band om het hoofd
-Pijn aan beide of een enkele zijde van het hoofd of de nek
-Gevoeligheid in schouderspieren, nek en schedelrand
-Aanhoudende pijn van enkele minuten tot aan dagen
-Constant aanwezige pijn tijdens het dagelijks functioneren
-Overgevoeligheid voor fel licht en harde geluiden

Oorzaak
Over de oorzaak van spanningshoofdpijn bestaan verschillende opvattingen. De hoofdpijn ontstaat veelal vanuit de nek. Wanneer daar de gewrichten niet goed functioneren en de spierspanning oploopt kan dit leiden tot hoofdpijn. Bij uw intake doen wij onderzoek naar de oorzaak van uw hoofdpijn. Als wij bevinden dat uw klacht niet thuishoort in de chiropractie zullen wij dit uiteraard met u bespreken.

Behandeling door Chiropractie Doetinchem
Wanneer u last heeft van spanningshoofdpijn hebben wij een breed aanbod behandeltechnieken voor u. Technieken die zich richten op de verbetering van de beweeglijkheid van de spieren en gewrichten in uw nek en daaraan gerelateerde gebieden in uw rug. In de chiropractie wordt veelal gebruikt gemaakt van 'manipulaties' - in de volksmond bekend als 'kraken' - om de beweeglijkheid van uw gewrichten te herstellen. De manipulatie is een kleine en snelle beweging met als doel uw gewricht iets op te rekken, de beweging herstelt de souplesse van uw gewricht. Als NCA chiropractoren zijn wij jarenlang getraind in deze zorgvuldige technieken, waardoor we ze veilig kunnen toepassen.

Naast het manipuleren passen wij nog tal van andere technieken toe, zoals:
-Mobilisaties (langzame stretchtechnieken voor de gewrichten)
-Spierstretches
-Triggerpoint-therapie
-Oefeningen
-Taping technieken
-Dry needling

Wij adviseren u tevens over slaaphoudingen, sporten, oefeningen, ergonomie en voeding. Eventueel in samenspraak met onze voedingsprofessional. Met een gezonde levenswijze kunt u hoofpijnklachten vaak tot een minimum verminderen.

Migraine
Migraine is een doordringende hoofdpijn, stekend en bonzend en vaak aan één zijde van uw hoofd. Een pijn die toeneemt bij inspanning en misselijkheid en braken kan veroorzaken. Wanneer u migraine heeft zijn fel licht en harde geluiden vaak slecht te verdragen. Voordat u een migraineaanval krijgt kan deze aangekondigd worden door een zogenoemd 'aura'; in dit geval ziet u 30 à 60 minuten voor de aanval flitsen of schitteringen. Migraine komt vaak in aanvallen en kan een enkele keer een doof gevoel, tintelingen of minder kracht aan één zijde van gezicht/lichaam veroorzaken.

Oorzaak
Een aannemelijke oorzaak voor migraine is de invloed van het zenuwstelsel op uw bloedvaten. Tijdens een migraineaanval kunnen medicijnen goed werkzaam blijken. Let ook op uw voeding ter voorkoming van migraine. Wijn, kaas en chocolade kunnen bijvoorbeeld een aanval veroorzaken. Daarnaast is aangetoond dat verhoogde spierspanning in de nek en wervelblokkades kunnen leiden tot hoofdpijn en migraine.

Behandeling door Chiropractie Doetinchem
Voor spanningshoofdpijn bestaan er vele behandelingsmogelijkheden binnen onze praktijk. Helaas bieden wij niet altijd uitkomst bij migraine. Wij kunnen u met onze behandelingen wel helpen om de frequentie en hevigheid van uw aanvallen sterk te reduceren. Het adviseren van andere voedings- en leefgewoonten kan er verder toe bijdragen dat u minder medicatie nodig heeft en minder last van migraine hebt.